KEPERCAYAAN PURBA MOMOGUN RUNGUS
KEPERCAYAAN PURBA MOMOGUN RUNGUS
Apabila kita bercerita tentang Pagan,sesetengah masyarakat akan berfikir Pagan ataupun Pagansim adalah penyembah berhala kepada patung, batu dan pokok atau menyembah berbagai tuhan dan ini akan menimbulkan ketidak selesaan kepada mereka yang masih manganutinya dan untuk tidak menimbulkan perkara itu, lebih elok jika golongan ini dipanggil, Pengamal Agama Purba/Asal.
Didalam pengertian sebenar, Paganisme merujuk kepada amalan kerohanian di Eropah sebelum kedatangan kristian(Yunani,Rom dll), Istilah pagan, berasal dari perkataan Latin, Paganus, yang bermaksud Penghuni sesuatu tempat atau penduduk dalam satu-satu kawasan kampung atau Daerah. Mereka percaya pada kuasa pencipta yang satu dan percaya ada kuasa-kuasa baik dan jahat
Di utara Borneo atau dikenali dengan Kudat, Marudu dan Pitas adalah satu petempatan utama bagi kaum yang di Panggil Momogun Rungus. Suatu ketika dahulu kaum Rungus begitu kuat pegangannya dalam kepercayaan Purba sehingga kepercayaan ini telah membentuk kaum itu sebagai satu masyarakat yang bertamadun tinggi. Kepercayaan puraba Rungus ini telah menyusun hierarki masyarakat iaitu dari orang biasa hinggalah ke ketuanya yang dipanggil 'Vozoon' yang boleh dikelaskan sebagai Raja kerana Vozoon ini mempunyai kuasa mutlak dibantu oleh Orang Beradat serta, Ketua Agama yang dipanggil 'Bobolizan' dan jika di lihat makna pengertian Paganus dalam bahasa Latin dan Perkataan Momogun ianya mempunyai pengertian yang sama iaitu merujuk kepada satu kelompok masyarakat.. Dari segi Bahasa istilah Momogun berasal dari kata dasar Pogun iaitu merujuk kepada Rumah atau penempatan awal yg telah ditinggalkan dan apabila di tambah imbuhan MO manjadi MOMOGUN ianya merujuk kepada satu kumpulan/Kelompok manusia/Orang.
Dalam kepercayaan purba Momogun Rungus,terdapat lebih dari 20 Ritual yang perlu dilaksanakn mengikut tujuannya. Di bawah ini saya sertakan senarai Ritual2 Momogun Rungus.
1. RITUAL MOGINUM
(Penyembuhan. penyakit & memohon kesejahteraan/perlindungan dan rezeki keluarga). Dalam ritual ini
terdapat beberapa bahagian ritual kecil
seperti Sumozod, Dumamai, Mangatod,
Rumuhak, Suminggol dan banyak lagi.
2. Mamapak/Mangaraha Palad Memohon
Kesejahteraan dan rezeki keluarga-
selalunya ada pada masa Lumuvas,
Perkahwinan, Mamapak Tomod dan
Magahau
3. Lumuvas Ritual Penghormatan si mati
(Ritual Papak Taraat dan Papak Tavasi
akan di lakukan).
4. Mangatod - Ritual penyembuhan yang di
lakukan di tempat2 yang dikenal
pasti oleh Bobolizan sebagai punca
penyakit.
5. Mangambil – mamasi pomogunan, ritual
penyingkiran kepanasan yg
mengakibatkan kemusnahan tanaman
dan wabak penyakit (melibatkan 1 atau
beberapa buah kampung sahaja).
6. Manalab - Ritual yg dilakukan untuk
menjaga perempuan yang sedang
mengandung supaya kandungan selamat
di lahirkan.
7. Moninut sidut - Ritual sambutan bayi.
8. Monginsamung/Manambai - Ritual
untuk pengenalan bayi yang baru lahir
kepada penjaga alam (Rusod)
9. Monginggivit - Ritual Padi
10. Monogit - Ritual penyingkiran
kepanasan disebabkan oleh perkara
sumbang
11. Mangaraha-Ritual penyingkiran kepanasan/
berbaik baik/memohon
kebenaran/restu dengan Rompuvan
(semangat )
12. Mangarantas - Menghilangkan penyakit
padi
13. Mamahagi do sarow - Menghalang
gangguan semangat jahat kepada padi
yang hendak dituai
14. Mangalapik Mongirik Todu Odu - Ritual
untuk memohon supaya tuaian padi
menjadi banyak masa proses Mongulok
(proses pemisahan padi dengan
jerami dengan menginjak injak padi).
15. Monuhut Todu odu - Ritual Padi memberi
hidangan kepada Todu Odu
16. Mongingkogos - Ritual Pengahiran
penuaian padi d ladang.
17. Momugas - Ritual pembersihan diri bagi
seseorang Bobolizan yang telah
melanggar pantang seperti melalui bawah
rumah, datang ke tempat org mati
atau sebarang tempat2 kotor yg dilaluinya.
18. Monimbul - Ritual Penyambungan
kehidupan/memanjangkan umur, dilakkan
sebelum ritual Monimbang.
19. Sumamung do kopizo - Memohon restu/
bantuan/perlindungan
20. Sumondiw/sumombol -ritual sebelum perang
21. Monimbang - Menyambung kehidupan
seseorang jika mendapat alamat atau
mimpi tentang nyawa seseorang.
22. Manavaru - Merasmikan rumah atau
bangunan baru.
23. Mangagama Kinogomon do Valai -
Memohon kesejahteraan kawasan.
tapak.rumah
24. Mongombolog - Memohon kesembuhan
penyakit/rezeki/kesjahteraan.
25. Momuntun - Ritual bagi menghalang
dari sebarang gangguan Namatai (roh2
jahat)
26. MANAGAS - Dalam Ritual ini la Upacara
korban manusia akan dilakukan,
salain managas ritual ini juga dipanggil
MOMIGIS SADA TAGAZO. Nyawa
manusia yang dikorbankan mestilah
seorang perawan dan selalunya adalah
budak kecil berumur lingkungan 15
tahun yang dijumpai semasa
pelayaran. atau dibeli dari penjual.
hamba. Terdapat dua kawasan
kampung yang terakhir mengamalkan
ritual ini sekitar 1900-1945 iaitu
kampung Guamon dan Kg Mompilis di
bahagian Matunggung.
27. Momodsu kesembuhan penyakit
28. Moguru memohon kekuatan/kekebalan.
Semua Ritual ini mampunyai tujuan
yang sama iaitu Memohon kabaikan
pada pencipta Alam Melalui seorang
Pengamal agama Purba yang mahir
dalam Mentera yang digunakan oleh
Pencipta/Tuhan/khinoringan atau
Osundu mereka. Ini di panggil RINAIT”.
Contoh Rinait;
MOZO POMPOD DI BARAT.
MOMOZO DI GONITON.
MOMULOD DI PODOHON.
MONORUMBALI YADAU.
MONGO RIVOLOD RUNAT.
Ritual ini juga dilakukan dengan berpakain lengkap pakaian tradisi Rungus oleh seorang yang dipanggil Rinovusan@ Bobolizan lelaki atau perempuan,
Dalam beberapa Ritual Mamapak kita juga akan melihat satu Bendera yg begitu megah berkibar,dalam bahasa Rungus dipanggil Tunggul. Tunggul ini dibuat daripada bahan khas yg mempunyai nilai kesucian dan kekuasaan .Dalam Tunggul ini sendiri tertanam satu 'Semangat'. Semangat atau kuasa Tunggul inilah yang membawa kehidupan manusia ke kehidupan yang sempurna. Tunggul juga adalah Panji-Panji masyarakat Momogun Rungus.
Bukan sahaja Momogun Rungus malah Semua Penduduk Asal Tanah Borneo mempunyai kepercayaan purba yang mempunyai persamaan dan hanya mungkin, mempunyai perbezaan dari segi cara melaksanakan Ritual2nya.
________________________________________
Rujukan, crdt to Razif Ajip. (Pengerusi Sukod Vagu Persatuan Kebudayaan & Warisan Rungus Sabah), Odu Monobidong (Bobolizan Rampahan) & Aki Sovoli Mabok kg Inukiran Laura Appell.A rungus At Heart- The furebird Foundation for Anthropological Research.
Apabila kita bercerita tentang Pagan,sesetengah masyarakat akan berfikir Pagan ataupun Pagansim adalah penyembah berhala kepada patung, batu dan pokok atau menyembah berbagai tuhan dan ini akan menimbulkan ketidak selesaan kepada mereka yang masih manganutinya dan untuk tidak menimbulkan perkara itu, lebih elok jika golongan ini dipanggil, Pengamal Agama Purba/Asal.
Didalam pengertian sebenar, Paganisme merujuk kepada amalan kerohanian di Eropah sebelum kedatangan kristian(Yunani,Rom dll), Istilah pagan, berasal dari perkataan Latin, Paganus, yang bermaksud Penghuni sesuatu tempat atau penduduk dalam satu-satu kawasan kampung atau Daerah. Mereka percaya pada kuasa pencipta yang satu dan percaya ada kuasa-kuasa baik dan jahat
Di utara Borneo atau dikenali dengan Kudat, Marudu dan Pitas adalah satu petempatan utama bagi kaum yang di Panggil Momogun Rungus. Suatu ketika dahulu kaum Rungus begitu kuat pegangannya dalam kepercayaan Purba sehingga kepercayaan ini telah membentuk kaum itu sebagai satu masyarakat yang bertamadun tinggi. Kepercayaan puraba Rungus ini telah menyusun hierarki masyarakat iaitu dari orang biasa hinggalah ke ketuanya yang dipanggil 'Vozoon' yang boleh dikelaskan sebagai Raja kerana Vozoon ini mempunyai kuasa mutlak dibantu oleh Orang Beradat serta, Ketua Agama yang dipanggil 'Bobolizan' dan jika di lihat makna pengertian Paganus dalam bahasa Latin dan Perkataan Momogun ianya mempunyai pengertian yang sama iaitu merujuk kepada satu kelompok masyarakat.. Dari segi Bahasa istilah Momogun berasal dari kata dasar Pogun iaitu merujuk kepada Rumah atau penempatan awal yg telah ditinggalkan dan apabila di tambah imbuhan MO manjadi MOMOGUN ianya merujuk kepada satu kumpulan/Kelompok manusia/Orang.
Dalam kepercayaan purba Momogun Rungus,terdapat lebih dari 20 Ritual yang perlu dilaksanakn mengikut tujuannya. Di bawah ini saya sertakan senarai Ritual2 Momogun Rungus.
1. RITUAL MOGINUM
(Penyembuhan. penyakit & memohon kesejahteraan/perlindungan dan rezeki keluarga). Dalam ritual ini
terdapat beberapa bahagian ritual kecil
seperti Sumozod, Dumamai, Mangatod,
Rumuhak, Suminggol dan banyak lagi.
2. Mamapak/Mangaraha Palad Memohon
Kesejahteraan dan rezeki keluarga-
selalunya ada pada masa Lumuvas,
Perkahwinan, Mamapak Tomod dan
Magahau
3. Lumuvas Ritual Penghormatan si mati
(Ritual Papak Taraat dan Papak Tavasi
akan di lakukan).
4. Mangatod - Ritual penyembuhan yang di
lakukan di tempat2 yang dikenal
pasti oleh Bobolizan sebagai punca
penyakit.
5. Mangambil – mamasi pomogunan, ritual
penyingkiran kepanasan yg
mengakibatkan kemusnahan tanaman
dan wabak penyakit (melibatkan 1 atau
beberapa buah kampung sahaja).
6. Manalab - Ritual yg dilakukan untuk
menjaga perempuan yang sedang
mengandung supaya kandungan selamat
di lahirkan.
7. Moninut sidut - Ritual sambutan bayi.
8. Monginsamung/Manambai - Ritual
untuk pengenalan bayi yang baru lahir
kepada penjaga alam (Rusod)
9. Monginggivit - Ritual Padi
10. Monogit - Ritual penyingkiran
kepanasan disebabkan oleh perkara
sumbang
11. Mangaraha-Ritual penyingkiran kepanasan/
berbaik baik/memohon
kebenaran/restu dengan Rompuvan
(semangat )
12. Mangarantas - Menghilangkan penyakit
padi
13. Mamahagi do sarow - Menghalang
gangguan semangat jahat kepada padi
yang hendak dituai
14. Mangalapik Mongirik Todu Odu - Ritual
untuk memohon supaya tuaian padi
menjadi banyak masa proses Mongulok
(proses pemisahan padi dengan
jerami dengan menginjak injak padi).
15. Monuhut Todu odu - Ritual Padi memberi
hidangan kepada Todu Odu
16. Mongingkogos - Ritual Pengahiran
penuaian padi d ladang.
17. Momugas - Ritual pembersihan diri bagi
seseorang Bobolizan yang telah
melanggar pantang seperti melalui bawah
rumah, datang ke tempat org mati
atau sebarang tempat2 kotor yg dilaluinya.
18. Monimbul - Ritual Penyambungan
kehidupan/memanjangkan umur, dilakkan
sebelum ritual Monimbang.
19. Sumamung do kopizo - Memohon restu/
bantuan/perlindungan
20. Sumondiw/sumombol -ritual sebelum perang
21. Monimbang - Menyambung kehidupan
seseorang jika mendapat alamat atau
mimpi tentang nyawa seseorang.
22. Manavaru - Merasmikan rumah atau
bangunan baru.
23. Mangagama Kinogomon do Valai -
Memohon kesejahteraan kawasan.
tapak.rumah
24. Mongombolog - Memohon kesembuhan
penyakit/rezeki/kesjahteraan.
25. Momuntun - Ritual bagi menghalang
dari sebarang gangguan Namatai (roh2
jahat)
26. MANAGAS - Dalam Ritual ini la Upacara
korban manusia akan dilakukan,
salain managas ritual ini juga dipanggil
MOMIGIS SADA TAGAZO. Nyawa
manusia yang dikorbankan mestilah
seorang perawan dan selalunya adalah
budak kecil berumur lingkungan 15
tahun yang dijumpai semasa
pelayaran. atau dibeli dari penjual.
hamba. Terdapat dua kawasan
kampung yang terakhir mengamalkan
ritual ini sekitar 1900-1945 iaitu
kampung Guamon dan Kg Mompilis di
bahagian Matunggung.
27. Momodsu kesembuhan penyakit
28. Moguru memohon kekuatan/kekebalan.
Semua Ritual ini mampunyai tujuan
yang sama iaitu Memohon kabaikan
pada pencipta Alam Melalui seorang
Pengamal agama Purba yang mahir
dalam Mentera yang digunakan oleh
Pencipta/Tuhan/khinoringan atau
Osundu mereka. Ini di panggil RINAIT”.
Contoh Rinait;
MOZO POMPOD DI BARAT.
MOMOZO DI GONITON.
MOMULOD DI PODOHON.
MONORUMBALI YADAU.
MONGO RIVOLOD RUNAT.
Ritual ini juga dilakukan dengan berpakain lengkap pakaian tradisi Rungus oleh seorang yang dipanggil Rinovusan@ Bobolizan lelaki atau perempuan,
Dalam beberapa Ritual Mamapak kita juga akan melihat satu Bendera yg begitu megah berkibar,dalam bahasa Rungus dipanggil Tunggul. Tunggul ini dibuat daripada bahan khas yg mempunyai nilai kesucian dan kekuasaan .Dalam Tunggul ini sendiri tertanam satu 'Semangat'. Semangat atau kuasa Tunggul inilah yang membawa kehidupan manusia ke kehidupan yang sempurna. Tunggul juga adalah Panji-Panji masyarakat Momogun Rungus.
Bukan sahaja Momogun Rungus malah Semua Penduduk Asal Tanah Borneo mempunyai kepercayaan purba yang mempunyai persamaan dan hanya mungkin, mempunyai perbezaan dari segi cara melaksanakan Ritual2nya.
________________________________________
Rujukan, crdt to Razif Ajip. (Pengerusi Sukod Vagu Persatuan Kebudayaan & Warisan Rungus Sabah), Odu Monobidong (Bobolizan Rampahan) & Aki Sovoli Mabok kg Inukiran Laura Appell.A rungus At Heart- The furebird Foundation for Anthropological Research.
Ulasan
Catat Ulasan